sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Bi-fuel autoilusta löytyi niukasti tietoa Tekniikan Maailmassa


Tekniikan Maailma-tunnuksellani löysin heidän artikkelitietokannastaan hakusanalla "bi-fuel" vain kaksi artikkelia vuodelta 2005 ja yhden vuodelta 2007. Halusanalla "maakaasu" löytyy vain Passatista artikkeli vuodelta 2007 ja sanalla "CNG" vain artikkeli Open Zafirasta vuosilta 2006 ja 2009 sekä Opel Combosta vuodelta 2006.

Ensimmäinen löytämäni vertailu Tekniikan Maailman arkistosta oli henkilöpakettiautoista numerossa 22/2006. Siinä Opel Combo maakaasuauto oli vertailussa kolmen bensalla kulkevan auton kanssa. Skoda Roomsterin voittaessa vertailun Opelin neljä vuotta vanha automalli jäi vertailussa jumbosijalle.

Tekniikan Maailmassa17/2011 on vertailtu Volkswagen Passatia diesel-, bensa-, etanoli- ja maakaasukäyttöisenä. Verailussa huomioituun käyttö-, huolto- ja vakuutuskulut (ei hankintahintaa tai jälleenmyyntiarvoa).
  • Malli,  käyttökustannukset 2 vuotta / 3 vuotta
  • 1.4 TSI MultiFuel 119 kW (etanoli E85):  11018e / 12864e
  • 1.4 TSI EcoFuel 110 kW (maakaasu): 8010e / 9827
  • 1.8 TSI 118 kW (bensiini): 11660e / 13977e
  • 2.0 TDI 103 kW (diesel), 10444e/ 13322e

Tulosten mukaan siis maakaasu on n. 1000e edullisempi käyttökuluiltaan vuodessa kuin vertailun muut vaihtoehdot. Maakaasumallin eli EcoFuelin hankintahinta on taas 1000-3000e kalliimpi kuin muuta vaihtoehdot.

Tekniikan Maailman vertailun (numero 17/2011) ja tämän kirjoitushetken 03/2012 välillä bensiinin ja diesilin hinnat ovat nousseet 7-9 %. Lisäksi maakaasukäyttöisille autoille on varmistunut n. 250e/vuosi käyttövoimavero alkaen 1.1.2013 ja pieniä muutoksia muutenkin päätetty käyttövoimaveroihin. Maakaasu-polttoaineen hinta on pysynyt lähes samana ja sikäli maakaasun kilpailutilanne parantunut suhteessa dieseliin ja bensiiniin.

Niille kenellä tunnukset Tekniikan Maailman arkistoon, tässä linkki artikkeliin.

Kaikkiaan siis melko vähäisiltä vaikuttavat Tekniikan Maailman kirjoitukset kaasuautoilusta viime vuosilta. Vai onko blogin lukijoilla tiedossa muita artikkeleita kaasuautoiluun liittyen?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti