sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Lähtökohdat minun autoni muuttamiseksi kaasuautoksi

Olen tutkaillut mahdollisuutta käyttää kaasua (lähinnä maakaasua) liikennepolttoaineena jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Nyt ajattelin, että on sopivainen hetki asiassa edetä, koska
  • Huomasin, että muutostöitä tekeviä yrityksiä on useita (niistä ja asennushinnoista lisää myöhemmin)
  • Maakaasun tankkausasemia on Suomeen tullut kovin hitaasti, mutta nyt verkosto alkaa olemaan eteläisessä Suomessa kohtalainen. Lisäksi kotimainen biokaasun tuotanto on kovasti saanut mediassa huomiota.
  • Valtion taholta verotusta on linjattu tuleville vuosille  (tulevat veronkorotukset ilmeisen maltillisia). Sekä bensiinin ja varsinkin dieselin käyttökustannukset ovat nousseet viime vuosina paljon ja kaasun pärjää kustannusvertailussa nyt ja toivottavasti tulevinakin vuosina.
  • Syksystä 2011 asti minulla on ollut mielestäni "sopiva" auto muutettavaksi kaasukäyttöiseksi, vuosimallin 2006 Citroen C5
No millainena auto on "sopiva" muutettavaksi kaasukäyttöiseksi? Teknisesti Ilmeisesti mikä tahansa bensakäyttöinen "perinteinen" ruiskumoottori (eikä suoraruiskutus eli "direct injection). Tekniikkaa paremmin tuntevat voivat vaikka kommentoida tarkemmin!

Itse ajattelin, että minun Citroen C5 on "sopiva", koska:
  • Vuosimalli 2006 / ajettu 160 000 km:  ajokilometrejä pitäisi kaiken järjen mukaan olla vielä jälkellä toiset kuusi vuotta ja toiset 160 000 km ja siinä ajassa muutostyö on maksanut itsensä jo moneen kertaan.
  • Tavatatilaan mahtuu n. 1000 mm pitkä ja halkaisijaltaan 420 mm lieriön muotoinen kaasusäiliö samansuuntaisesti kuin takapenkki.  Tavaratilan leveys on reilu metri, pituus n. 80 cm ja korkeus  hattuhyllyn alla n 45cm). Viistoperäisen C5 ("Berline"-malli) tavaratilaan jää reilusti tilaa tavaroillekin vielä kaasusäiliön asentamisen jälkeen.
  • Citroenin 2.0 litrainen bensiinimoottori on perusluotettava. Muutenkin Citroen reilun puolen vuoden käytön jälkeen on vaikuttanut mukavalta ajaa ja kaiken puolin kelvolliselta käyttöautolta. Todettava toki on, että puoli vuotta sitten hankintahinta oli vain reilu 20% auton hinnasta uutena, eli hirveästi pääomaa autossa ei ole kiinni eli bi-fuel-käyttöiseksi muutettaessa on ole "pilaamassa" mitään arvoautoa.
  • Ehkä pieni miinus Citroenille siitä, että ko. merkin maahantuoja ei tällä hetkellä tuo maahan kaasuautoja. Esim. Opel (nyt mallistossa ainakin Opel Combo Van CNG) tai Volkswagen  olisivat tässä suhteessa parempia merkkejä varmasti myös käytetyn auton muutostyölle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti