keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Miksi ei muutostyöllä autoa etanolikäyttöiseksi?

Muutama ihminen on minulta kysynyt, miksi en vaihda Citroen C5 käyttämään polttoaineena bensan lisäksi (tai seassa) etanolia. Muutama perustelu asialle:
  • Etanolia liikennepolttoaineena ja varsinkaan vanhan auton muutostyötä etanolokäyttöiseksi en ole aiemmin miettinyt. Kaasuautoilua olen seurannut lähes 10 vuotta.
  • Etanoloautoksi muutostöitä tekeviä firmoja ei Suomessa oikeasti taida olla niin että takuu  toteutuisi ja huollot toimisivat. Yksittäiseen "nyrkkipajaan" en luota tämän tyyppisissa asioissa.
  • Etanoli syövyttää moottorin osia vuosien saatossa. Etsin ratkaisua joka kestäisi vielä esim. kuusi vuotta (autoni on vm. 2006). Autoni tulee arkikäytössäni toimia luotettavasti.
Etanolin käyttökustanuksia arvioitiin Tekniikan Maailmassa 17/2011, kts. blogitekstini Bi-fuel autoilusta löytyi niukasti tietoa Tekniikan Maailmassa.

Muutostyö etanolikäytöiseksi voisi olla järkevä kokeiluna johonkin yli 10 vuotta vanhaan autoon, jonka toimivuus ei ole käyttäjälleen kriittinen.

Jos olisin ostamassa uutta autoa, etanolia käyttävä FlexFuel-malli olisi varmasti harkinnan arvoinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti