keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Kannattavuuslaskelma muutostyölle bi-fuel-autoksi


Lähtötilanne: Citroen C5 vm 2006 / ajettu 160 tkm, jonka bensiinimoottorille ajatus tehdä muutostyö

Laskuri versio 1.0







Bensiinin kulutus 7,6 l/100km
Dieselin kulutus 6,1 l/100km
Maakaasun kulutus 4,6 kg/100km
Etanolin kulutus 9,9 l/100km



Ajokilometrit 25000 km/vuosi
Kuinka iso osa autoilusta maakaasulla (loput bensiinillä) 60 %
Kuinka iso osa autoilusta etanolilla (loput bensiinillä) 60 %



Bensiinin hinta 1,70 €/l
Dieselin hinta 1,57 €/l
Maakaasun hinta 1,32 €/kg
Etanolin hinta 1,00 €/l



Käyttövoimavero diesel 560
Käyttövoimavero bi-fuel (alkaen 2013) 250



Polttoaineen vuosikustannus bensiini 3230 €/vuosi
Polttoaineen ja käyttövoimaveron vuosikustannus diesel 2954 €/vuosi
Polttoaineen vuosikustannus bi-fuel (tietty % maakaasulla) ja käyttövoimavero 2013 2453 €/vuosi
Polttoaineen vuosikustannus etanoli 2774 €/vuosi



Erotus vuosikustannus bensiini miinus vuosikustannus bi-fuel 777



Kertainvestoinnin / muutostyön suuruus, Bensiiniauto bi-fuel-käyttöiseksi

Bi-fuel-muutostyön takaisinmaksuaika vuosia 2300
Korkotuotto bi-fuel muutosinvestoinnille vuodessa 2,96 vuotta

33,8 %



Olettamat

Etanolikäytössä kulutus on 30% suurempi kuin bensiinin kulutus

Ympäristövaikutuksia ei ole huomioitu

Huolto- ja ylläpitokuluja on kaikilla polttoaineilla. Niitä ei ole huomioitu.


Laskelmaa voi tarkastella tarkemmin tästä linkistä.


1 kommentti: